Miliskování za jízdy je zakázáno!

čtvrtek 21. leden 2016 11:16

Otevřená tramvaj s průvodčími
foto.mapy.cz

Dovedete si představit, kudy všude kdysi jezdila v Praze tramvaj a jaké kuriozity se v tramvajové dopravě za sto čtyřicet let objevily? Pokud ne, jste na správné adrese. Některé snímky i skutečnosti, jsou nejen zajímavé, ale také úsměvné. Víc prozrazovat nebudu. To už bych vám moc ulehčil :-)

 

1875_retezovy_most_tyden.cz.jpg

Řetězový most byl postaven v roce 1875
(tyden.cz)

Šlapací tramvaj

První trasu koněspřežné tramvaje v Praze uvedl do provozu Belgičan Eduard Otlet třiadvacátého září 1875 v 15:15 hodin. Zrovna jsem se koukal na hodinky. Vedla od Mostu císaře Františka I., řečeného Řetězový (po Karlově to tehdy byl druhý nejstarší most v Praze - spojoval Národní třídu s Újezdem), do Karlína na Invalidovnu. Později dráhu odkoupily Elektrické podniky král. hl. m. Prahy a do roku 1905 celou síť přebudovaly na elektrický provoz. Variant, jaký pohon by se měl použít, bylo několik. Od elektrického přes parní, plynový, uvažovalo se dokonce o šlapací tramvajSylvestra Krnky, tehdy známého konstruktéra. První linka elektrické tramvajFrantiška Křižíka měla víceméně propagační charakter a byla spuštěná kvůli Jubilejní zemské výstavě v Praze roku 1891.

 

konka_1876.jpg

Koněspřežná tramvaj v roce 1876
(ceskatelevize.cz)
 

Spropitné je velké zlo

Abyste si uměli představit, jaké měly starosti Elektrické dráhy v roce 1904, uvedu kousíček článku z Epochy:
Choroby kondukterů elektrických tramwají povstávají stálým proudem ostrého vzduchu, který škodí očím, vyvolávaje silné bolesti. Stálé šlapání na zvonek způsobuje zduření kloubu kolenního a kloubů pravé nohy… Za veder pak paprsky sluneční v té míře působí na ruce řidičovy, že nabývají barvy červenohnědé a pokrývají se bolestnými puchýřky.
O něco později se řešil následující nešvar:
Velké zlo je spropitné, které zaviňuje, že průvodčí čekají na publikum i na velkou vzdálenost, ač všude jinde tramway na nikoho nečeká a na méně živých ulicích ani nezastavuje a stanice jen projíždí. Toto spropitné zaviňuje plno ohledů v zacházení s "lepším" obecenstvem, a nedbalé, nebo dokonce hrubé často zacházení s lidmi nemajetnými.
V prosinci 1942 už upozornil ředitel Elektrických podniků ing. Páv na vyložený problém:
Mnohé ženy - průvodčí si při své službě neuvědomují odpovědnost a vážnost svého poslání u elektrických drah. Přes důrazné poučení, jehož se všem nedávno dostalo při periodickém školení, vyskytují se i nadále případy, že lehkomyslné průvodčí opouštějí vozy před konečnými stanicemi, přecházejí na jiné vozy a baví se za jízdy s průvodčími anebo i se řidiči. Některé ženy - průvodčí na vozech kouří, flirtují, ba dokonce se i miliskují. Tyto poměry nelze za žádných okolností trpěti.
Cestujícím bylo vydáno desatero dokonce ve verších. Z něho vyjímám:
Nevystupuj, předpis praví/ dokud vlak Ti nezastaví!

Každý nechť si lístek koupí/ jakmile do vozu vstoupí /
"na černo" jeť kdo se chystá /pokuta ho stihne jistá!

na_prikopech_1881.jpg

Na Příkopech v roce 1881
(milujprahu.cz)

 

Zaplatil jsi clo?

Okolo tzv. uzavřených velkých měst Rakouska-Uherska, jako byly Vídeň, Praha, Brno, Linec a další, byla vytvořena od 25. 6 .1829 tzv. "potravní čára", kde se vybírala "potravní daň“. Jestliže tedy cestující tramvaje, jež překročila hranice města, nesli určité potraviny, museli za ně na kontrolních stanovištích zaplatit. V určeném místě a budově, zvané "městiště" (nebo "akcíz") vystoupili, a teprve po vyřízení cla mohli pokračovat dalším spojem. Jinak bylo v těchto zastávkách nastupování i vystupování zakázáno.
Ještě jedna zajímavost. Začátkem 20. století se v novinách srovnávalo, jaká je „střední dopravní rychlost“ koňky v různých evropských městech. Ve Frankfurtu nad Mohanem dělala 12,3 km/hod, v Bruselu 11,9, ve Vídni 10,15, v Berlíně 9,6 km a v Praze 8,9. V „hodinách živé dopravy“ dokonce jen 5,9 km/hod. Tomu už mohl konkurovat nejeden zdatný chodec.

karluv_most_konka_1900.jpg

Koňka na Karlově mostě v roce 1900
(milujprahu.cz)

 

Karluv_most.jpg

Karlův most v roce 1905 už s elektrickou tramvají (byla napájena zespoda, což bylo revoluční, ale i poruchové; skončila už po třech letech a byla nahrazena autobusy. Od roku 1965 je Karlův most určen pouze pro pěší)
(pinterest.com)

 

Terezka měla jako jediná tramvaj WC

V roce 1900 vyrobila firma Ringhoffer (podle návrhu věhlasného architekta Jana Kotěry) primátorskou tramvaj, aby se jí mohla prezentovat na Světové výstavě v Paříži. Uvnitř vozu nebyly lavice, ale křesílka se stolečky a využívali ji k cestám pražští radní. V roce 1961 si vůz zahrál ve filmu Pohádka o staré tramvaji, kde se mu říkalo Terezka. Později, až do roku 1972, vozil po Praze děti. Kvůli předškolákům byla do vozu vestavěna i­ kuriozita - na zadní plošině stála dřevěná truhla s pískem, jako WC! Dnes je Terezka součástí Muzea MHD ve střešovické vozovně. 

 

primatorska_praha.idnes.cz.JPG

Současné foto primátorské tramvaje v Muzeu MHD ve Střešovicích
(praha.idnes.cz)

 

technet.idnes.cz.JPG

A Terezka uvnitř
(technet.idnes.cz)

 

Do 8. května 1974 prodávali jízdenky ve vozech průvodčí. Revizoři působili v pražských tramvajích již v roce 1897 - nejprve ve služebním stejnokroji, později v předepsaném civilním oblečení zahrnujícím tvrdý klobouk. Od 1. října 1904 měli služební odznaky. 1. července 1914 byly zavedeny pokuty za černou jízdu, po vzoru Vídně. Na konci roku 2007 můžeme platit jízdenky i esemeskami.

 

Vaclavske_1906.jpg

Václavské náměstí 1906
(praha.idnes.cz)

 

Vyhlidkova_Orloj_1913.jpg

Vyhlídková tramvaj na Staroměstském náměstí u orloje (1913)
(tyden.cz)

 

Pohřební tramvaj

Během první světové války byly k vidění i sanitní tramvaje, které navazovaly na sanitní vlaky, přivážející z fronty raněné a bohužel také pohřební tramvaj. Od podzimu 1917 byla tramvajová doprava omezena a provoz v původním rozsahu byl obnoven až v roce 1921.
Od roku 1925 přibyly v Praze i autobusy a v roce 1936 také trolejbusy (skončily 1972). 26. března 1939 byl tady zaveden ze dne na den pravostranný provoz, k němuž jsme se rozhoupávali od roku 1926 (paradoxně nebýt války, možná by se tady dodnes jezdilo vlevo, jako v Anglii). V roce 1942 spustily Elektrické dráhy celonoční tramvajový provoz, vozy však byly kvůli náletům zatemněné.
V roce 1966 se začala kopat trasa podpovrchové tramvaje z Hlavního nádraží na Pankrác. O rok později však bylo rozhodnuto, že se v Praze postaví metro a v květnu 1974 byla otevřena trasa C1 z Florence na Kačerov. Současně došlo ke zrušení tramvajových průvodčí.
Dnes Praha disponuje 547 km tramvajových linek. V roce 2014 přepravily pražské tramvaje 356,9 milionů cestujících. K dispozici mají 950 tramvajových vozů.
Další trasy by měly následovat (hovoří se i o obnovení linky na Václavském náměstí – nechápu, koho taková pošetilost napadla). O tom, jak to dopadne, rozhodnou jako vždy politici, a u těch člověk nikdy neví. Ale to už není předmětem tohoto článku.

 

Na závěr přijměte písničku na skvělý (a prý i "odžitý") text básníka Jiřího Žáčka NOČNÍ TRAMVAJ
http://jdem.cz/bu99g4

 

A JEŠTĚ NĚKOLIK STARÝCH FOTOGRAFIÍ 

Celetna_1958.jpg

Celetná ulice 1958
(milujprahu.cz)

 

pohled_na_Vitkov_1961.jpg

Pohled na Vítkov 1961
(twiow.com)

 

Palmovka_1963.jpg

Palmovka 1963
(pinterest.com)

 

staromak_do_1960.jpg

Staroměstské náměstí 1960
(milujprahu.cz)

 

mezibranska_1961.jpg

 

Mezibranská 1961
(pinterest.com)

 

Praha_1969.jpg

Stavba Nuselského mostu 1969
(milujprahu.cz)

 

prasna_brana_1959.jpg

Prašná brána 1958
(milujprahu.cz)

 

prasna_brana_1972.jpg

Prašná brána 1972
(milujprahu.cz)

 

vaclavak_1980.jpg

Po Václavském náměstí jezdily tramvaje až do roku 1980
(milujprahu.cz)

 

hlavni_nadrazi.jpg

Hlavní nádraží, když ještě neexistovala magistrála
(milujprahu.cz)

 

prahamhd.vhd.cz.jpg

Podle perforace jízdenky se poznalo, v kolik jste nastoupil a jestli máte nárok jet na tutéž jízdenku i po přestupu na jinou tramvaj
(prahamhd.vhd)

 

K napsání článečku mě inspiroval kamarád Honza J.

Vašek Vašák

Související články


V.ČechKecy nemají cenu, občanko Fany!21:012.2.2016 21:01:48
FanyRE: Občanka Fany...13:1231.1.2016 13:12:51
Vašek VašákMarku, děkuji19:3227.1.2016 19:32:26
Marek TrizuljakVašku, je to velice příjemné, pohodové povídání18:5427.1.2016 18:54:21
matkaSladký život14:1325.1.2016 14:13:58
Mirek T.Cukrouš a Zahořklouš.13:5925.1.2016 13:59:35
FanyTondo23:3424.1.2016 23:34:04
Mirek T.OPRAVA!22:5524.1.2016 22:55:06
Mirek T.Pátým pádem voláme a oslovujeme, Tondo!22:4624.1.2016 22:46:18
matkaomluva se přijímá,18:4124.1.2016 18:41:43
FanyRE: WIKIPEDIA zdroj ...17:4024.1.2016 17:40:10
JaromírVašku rozhodně17:0024.1.2016 17:00:54
Fany* * *13:2824.1.2016 13:28:24
matkaNó, než zahynout pod koly tramvají,12:1624.1.2016 12:16:25
matkaOč lehčí je jezdit00:3424.1.2016 0:34:06
matka.....pošahaný svět,22:3523.1.2016 22:35:08
Vašek VašákTolik zloby22:1923.1.2016 22:19:21
FanyTondo, přestańte plašit21:3323.1.2016 21:33:58
Vašek VašákPane Břetislave,21:0623.1.2016 21:06:40

Počet příspěvků: 69, poslední 2.2.2016 21:01:48 Zobrazuji posledních 20 příspěvků.

Vašek Vašák

Vašek Vašák

Fejetony, fotoblogy a jiné drobnosti (pokud možno veselé)

Novinář, muzikant, hudební skladatel a (s prominutím) spisovatel :-) Flag Counter

REPUTACE AUTORA:
12,45 (VIP)

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Zajímavé články

Co právě čtu

  • Záznamy z archivů, abych mohl dokončit knihu
  • Texty Fulghuma, Leakocka, O´Henryho a dalších, s nimiž je sranda

Co právě poslouchám

  • Ticho. Čím jsem starší, tím víc mu přicházím na chuť :-)

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.