Když se sejdou tři králové

neděle 7. únor 2016 09:38

M.Pavlíček, R.Müller, M.Horáček, vpravo V.Vašák
Vojtěch Vlk

Richard Müller, Michal Horáček, Michal Pavlíček. Spojení tří výjimečných osobností populární hudby přineslo (pro mě) vcelku očekávaný výsledek. Jejich album SOCIÁLNÍ SÍŤ je skvělé. V rozhovoru jsme si tykali, protože se známe od počátku 80. let, navíc jsem s Michalem Horáčkem vytvořil pět písní.  

 

Článek vyšel v časopisu Xantypa

 

Richarde, dočetl jsem se, že projekt byl tvým nápadem…

RM: Při rozhovorech, které jsme dnes absolvovali, jsem ze slov pana Horáčka (Müller si vykal jak s ním, tak s Pavlíčkem) pochopil, že to byl můj nápad (všeobecný smích) a velmi rád s tímto konstatováním souhlasím.

MP: Těší mě, že jsem se stal součástí tohoto tria. Byla to milá a svým způsobem dobrodružná práce, protože jsem Richarda do té doby osobně neznal. Je zvláštní, strefovat se do emocí a pocitů někoho, s kým ses ještě nepotkal. S Michalem se naopak znám dlouhá léta a jeho nádherné verše mě tak omámily, že z nich vzešla tahle muzika. 

Michal se ale vyjadřoval na facebooku, že ti to trvalo dlouho…

MP: Složenou jsem ji měl poměrně rychle…

MH: Já to vysvětlím. Vždycky je nejlepší, když text skladatele inspiruje okamžitě a hudba z něj vyvře, jako z vulkánu. Jenže pak nastává druhá práce, která je sice také tvůrčí, ale současně řemeslná: jak se postavit k určitému typu interpreta. Každý z nich má své silné i slabé stránky, a důležité je, zdůraznit ty silné, což se Michalovi podařilo. Opět tedy lze prohlásit: Richardovi repertoár sedí. U některých titulů si dokonce neumím představit, že by je zpíval někdo jiný.

 

DSCN4857.jpg

Fotograf Vojtěch Vlk během práce
(fotil art director Daniel Zewdie)

 

A jak to tedy bylo s genezí alba?
MH: Richard měl nápad udělat spolu desku. Společné album nám vyšlo před patnácti lety (RICHARD MÜLLER - ZPĚV, MICHAL HORÁČEK - SLOVA) a objevily se na něm písně, které máme dodnes rádi. Kdybych měl vybírat mezi svými nejoblíbenějšími věcmi, určitě by mezi nimi byly SRDCE JAKO KNÍŽE ROHAN a BAROKO, které tam obě jsou. Takže když za mnou Richard přijde a řekne, že by se mnou něco rád udělal, tak o tom nespekuluju. A pak ho napadl Michal Pavlíček. Já jsem zase vymyslel, že to tématicky zaostříme na sociální sítě. Jenže jsme to spíš rozostřili, protože Richard Müller nevypráví o svých životních postojích, ale stává se lidmi, kteří se objevují na facebooku. Nejen pozitivními, kteří vykládají, jak se právě zamilovali, eventuálně s někým rozešli - i to je lidské -, ale také těmi, kteří komentují věci kolem nás často nekultivovaně, s frustrací a vztekem. Proto tam najdeš píseň V KYSELÝ PRDELI, kterou bych normálně asi nenapsal, protože neobsahuje moje vyjádření.

V písni PROTO JSEM NEŠEL ZVONIT KLÍČI se dokonce objevuje rým klíči - pí…

MH: Takový slova nemám ve svém slovníku a nikdy bych si nepomyslel, že je použiju. Bylo to dáno, jak už jsem říkal, tématem sociálních sítí, v němž zobrazujeme lidi, kteří se na nich objevujou. I s jejich slovníkem. To vyžadovalo výjimečnou osobnost, jednak skladatelskou - dvanáct osmadvacetiřádkových textů zhudebnit každý jinak, není sranda – a samozřejmě interpretační. Druhá sociální síť, ta menší, jak se ukázalo, byla mezi námi. To není jen tak, aby se tři lidi naladili na stejnou vlnu a deska vůbec mohla vzniknout.    

Někde jsi to, Richarde, komentoval tak, že při realizaci alba „došlo na všechny druhy peripetií“.

RM: Asi jsem narážel na naše rozličné osobnosti…

MH: … ale i na to, že fáze realizace přešla výhradně na Michala Pavlíčka, který ji měl v ruce jako producent. Navíc Richard nebydlí v Česku, ale v jiné zemi a umělecký výkon od něj vyžadoval specifické naladění. Musel se při natáčení cítit fajn, a to se nedá objednat, nebo vyvzdorovat nějakým cvičením. To prostě přijde, anebo nepřijde. Nemá cenu si na něco hrát – interpret sem jel až z Bratislavy a někdy se zkrátka zdálo, že nálada písně nebyla správná, tak jsme si řekli: „Tuhle věc zkusíme jindy.“ Takže si to Richard takhle odpracoval. Nikdy nevíte, jak to dopadne. Zpěv není tovární výrobek. V tom jsou ty zmiňovaný peripetie, že někdy to funguje hned, samo, a jindy se to musí hledat, nebo dokonce říct: „Příště.“

Richarde, připadalo ti některé z témat obtížnější než ostatní?

RM: Texty Michala Horáčka mě pokaždé překvapí a svým způsobem fascinují. Mým hlavním úkolem bylo, jak sám řekl, vtělit se do různých osob. To mi problém nedělalo, protože jsem vždy otevřený podnětům zvenčí. V případě pana Pavlíčka jsem byl rád, že se něco takového uskutečnilo, protože jsme se neznali, a když jsem za ním přišel a navrhl mu: „Pojďme udělat desku,“ tvářil se, jako že: „Proč desku?“, ale to už jsem ve svém profesním životě zažil několikrát, že jsem oslovil někoho, s kým jsme se neznali a pak jsem s ním založil kapelu (všeobecný smích). Každopádně když tu desku poslouchám, tak slyším nového Müllera a za to jsem oběma Michalům velmi zavázaný.

Díky Michalu Pavlíčkovi jsi získal polohu rockového šansoniéra. To tě asi neuráží, viď?

RM: Neuráží. Ještě, aby mi za to někdo dobře zaplatil (všeobecný smích).

MP: Nemyslím si, že je to rockový šanson, jsou tam i jemnější polohy. Na druhou stranu, rockový šanson tady ještě nebyl, tak proč ne (smích)?!

MH: Tohle Michal nemůže posoudit (smích). Já jsem strávil třicet let v šansonu, kde když měly zaznít bicí, tak se Hapka osypal. Pro Michala, jako rockera, to samozřejmě není deska, jaký dělal s Pražským výběrem, ale protože má v sobě tohle východisko a je to ta krevní skupina, tak pro mě, který je odchovaný šansonem, to má rockovou energii, která nikdy v Hapkovi nebyla. Je to jiná deska. Senzační. A to Michal neví (smích).

 

3.jpg

Zleva Michal Pavlíček, Richard Müller, Michal Horáček a autor textu Vašek Vašák
(fotil: Daniel Zewdie)

 

Mně se třeba líbí vyústění písničky NA OBRATNÍKU BOLŠEVIKA, kdy se balada na konci změní v pochod a zpěv ala Alexandrovci…

MP: Některý písničky člověk tlačí prvoplánově podle významu textu a jiný zase vznikají lehkým máchnutím pera, protože nálada básně je daná a člověk ji jenom obarví. To byl případ i týhle věci, kdy se to přímo nabízelo a vyšlo to, protože někdy, když člověk příliš tlačí na pilu, se to nepodaří.
A ještě něco musím říct. Obdivuju, jak se Richard zhostil frázování. Když skládáš hudbu na tak složitý básně, tak z toho zákonitě vznikne i komplikovanější hudební frázování, ale Richard ho za pomoci svýho charizmatickýho výrazu zvládl úžasně.

S Michalem Horáčkem jsme na facebooku sociální „přátelé“. Tebe si, Richarde, na něm neumím představit…

RM: Já nemám ani počítač. Zato mám kolem sebe lidi, kteří se těmto vymoženostem věnují, takže to, co se mám dozvědět, se dozvím. Co se týká technického pokroku, skončil jsem u mobilu.

Jak jsi na tom ty, Michale Pavlíčku?  
MP: Já jsem něco mezi Michalem a Richardem. Z hlediska významu ten fenomén akceptuju, internet je denní součástí mého chleba, ale nejsem úplně otevřenej komunikaci na facebooku.

MH: Facebook je takovej, jakej si ho uděláme. Já ho používám a jakkoli to s sebou přináší i různá nebezpečí, tak mi to víc dává. Setkal jsem se tam – i když jen virtuálně – s lidmi vtipnými a zábavnými, který mě někdy upozorní na něco, na co bych sám nepřišel, takže je to pro mě určitá hodnota. Samozřejmě se dá na sociálních sítích šířit i nenávist, frustrace, ošklivá čeština, ale za to facebook nemůže.

Byl bys, Richarde, schopný různých konfrontací, které se tam objevují?

RM: Osobně se přiznám, že mi práce s internetem a na sociální síti chybí a jen čekám, kdy získá takové rozměry, že se do toho pustím. Na co ses vlastně ptal?

Víte někdo, na co jsem se ptal?

MH: (smích) Na diskuze na facebooku.

RM: Diskuzím se zatím podvědomě vyhýbám, ale opakuju, rád bych se na tuto komunikační rovinu dostal, protože jsem člověk, který není nijak zvlášť k dispozici mediálnímu světu a neúčastní se ani různých akcí. Umím si ovšem představit, že kdybych s někým pomocí počítače komunikoval, že by mě to v každém případě obohatilo.

Co si od vaší desky, kromě finanční odměny, slibujete?

MH: Dělat desku kvůli hmotným statkům, je nesmysl. Cédéčka dnes na zbohatnutí nejsou. Člověk je rád, když se vůbec zaplatí jejich natočení. Ziskem, který nám z toho kyne, je, že jsme spolu mohli dělat. Že jsme se potkali a vyzkoušeli si neznámou spolupráci. Že se to vůbec dělo. V téhle fázi už ale není v naší moci cokoli ovlivnit. Dá se říct jediné: „Děj se vůle boží.“

 

 

Richard Müller 

DSCN4859.jpg

Richard Müller "drží" fotografu Vojtěchu Vlkovi
(fotil: Daniel Zewdie)


Narodil se 6. 9. 1961 v Hlohovci. Absolvoval dramaturgii a scenáristiku na VŠMU v Bratislavě. Jeho prvním hitem byla píseň PO SCHODOCH. Kromě desek, které vydal na Slovensku, nazpíval už v roce 1988 dvě písně na Horáčkovo a Hapkovo LP V PENZIONU SVĚT (ROZEZNÁVÁM, ŠTĚSTÍ JE KRÁSNÁ VĚC), v roce 2000 RICHARD MÜLLER - ZPĚV, MICHAL HORÁČEK - SLOVA.

 

Michal Horáček

DSCN4865.jpg

Fotograf Vojtěch Vlk a Michal Horáček
(fotil Daniel Zewdie)

Narodil se 23. 7. 1952 v Praze. Absolvent FHS UK. V roce 1984 začal spolupracovat s Petrem Hapkou, z čehož vznikly desky POTMĚŠILÝ HOST, V PENZIONU SVĚT, CITOVÁ INVESTICE, MOHLO BY TU BÝT I LÍP, STRAŽCE PRAMENE, KUDYKAM. Kromě projektů s Hapkou má na svém kontě album RICHARD MÜLLER – ZPĚV/ MICHAL HORÁČEK – SLOVA, TAK TO CHODÍ, OHROŽENÝ DRUH, SEGRADO, SOCIÁLNÍ SÍŤ.

 

Michal Pavlíček

DSCN4868.jpg

(Michala Pavlíčka a fotografa Vojtěcha Vlka fotil Daniel Zewdie)


Narodil se 14. 2. 1956 v Praze. Absolvoval FAMU. Nejznámější je jeho interpretační i skladatelské období ve skupinách Pražský výběr, Stromboli a BSP. Skládá také scénickou (několikrát byl nominován na Cenu Alfréda Radoka) a filmovou hudbu (PROČ?, ODCHÁZENÍ, seriál BBC MERLIN, nominace na cenu města Birminghamu za filmovou hudbu ke SCARLET PIMPERNEL atd.), muzikály (EXCALIBUR, OBRAZ DORIANA GRAYE, DÁMA S KAMÉLIEMI), balety atd.


Moc rád jsem vás, chlapci, po letech zase potkal. Bylo to tradičně příjemné setkání.

Vašek Vašák

FanyNo nedivte se10:008.2.2016 10:00:01
Marek TrizuljakVašku, skvělé!17:227.2.2016 17:22:59
Cenzurovany anti - evolucionistyPan R.Muller pochopil našeho pana učitele Ing. L. Balvína.11:177.2.2016 11:17:20
janvargulič...pustím..na ně nedo-pustím..10:467.2.2016 10:46:33
Jan Jelínekzvláštní10:037.2.2016 10:03:55

Počet příspěvků: 6, poslední 8.2.2016 10:00:01 Zobrazuji posledních 6 příspěvků.

Vašek Vašák

Vašek Vašák

Fejetony, fotoblogy a jiné drobnosti (pokud možno veselé)

Novinář, muzikant, hudební skladatel a (s prominutím) spisovatel :-) Flag Counter

REPUTACE AUTORA:
0,00 (VIP)

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Zajímavé články

Co právě čtu

  • Záznamy z archivů, abych mohl dokončit knihu
  • Texty Fulghuma, Leakocka, O´Henryho a dalších, s nimiž je sranda

Co právě poslouchám

  • Ticho. Čím jsem starší, tím víc mu přicházím na chuť :-)

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.